Hogyan készítsük fel legjobban az iskolára a gyereket

Hogyan készítsük fel legjobban az iskolára a gyereket>

Dübörög a nyár és a szünidő, de mint minden évben, most is gyorsan elszalad majd. Akinek van otthon egy kisdiákja, az tudja, mennyire élvezi a házi feladat mentes időszakot. Az óvodások szülei felkészülnek az olyan iskolai feladatokra, amelyekkel meg kell ismertetni a jövőbeli iskolás kisfiút vagy kislányt, továbbá megpróbálják beszerezni a szükséges felszerelést is. Hogyan készítsünk fel egy gyereket az első osztály kezdetére, hogy minden boldogan, egyetlen könnycsepp nélkül menjen?

Nem könnyű az óvodából az iskolába való átmenet

A gyerekek leggyakrabban 6 éves korukban kezdik meg az iskolát, de a közelmúltban nőtt az iskolalátogatás kezdetének elhalasztása. A gyermekek (és bizonyos esetekben a szülők) nem állnak készen az iskola megkezdésére, így szüleik egy évvel meghosszabbítják óvodáskorukat. A gyerekeknek azonban nem feltétlenül kell óvodában maradniuk, a pedagógiai-pszichológiai tanácsadó központ ajánlására beléphetnek az ún. felkészítő évfolyamba és felzárkózhatnak azokban a dolgokban, amikben még nem sikerült.

Tippünk: Soha ne ijesztgesse iskolával a gyermekét. Beszéljen neki arról, hogyan emlékszik az iskolára Ön, meséljen a gyereknek vicces történeteket az iskolai évekből. Nézzenek közösen képeket, menjenek el az iskolába körülnézni az iskolakezdés előtt.  Ne vigye át feszültségét a gyermekre. Szánjon neki nagyobb figyelmet és ha úgy értékeli, hogy még nem áll készen az iskolára, nyugodtan kérelmezze az iskolakezdés évének elhalasztását.

A gyereket soha ne ijesztgessük! Éppen ellenkezőleg, meséljünk neki az iskolás évek élményeiről.

A gyereket soha ne ijesztgessük! Éppen ellenkezőleg, meséljünk neki az iskolás évek
élményeiről.

Mit kell tudnia egy óvodásnak és mik a követelmények egy iskolás számára?

Az iskolára való felkészülés már az óvodás korban elkezdődik, ahol a gyermek folyamatosan készül az első osztályra.

A gyerekek ott nem csupán játszani és sétálni járnak, hanem rendszeres időközönként gyakorolják a grafomotorikus, durva- és finommotorikus készségeket, verseket és gyakran az első betűket is megtanulják. Ugyanakkor fejlesztik az önállóságot és önbizalmat, megtanulnak szülők nélkül létezni.

Mit kell tudnia egy 2 éves gyereknek?

A 2 éves gyerek már nem egy csecsemő, aki a szülei gondozásától függ. Ebben a korban a gyermekeknek képesnek kell lenniük arra, hogy nadrágot, sapkát vagy zoknit vegyenek fel, könyvben lapozzanak, legalább 4 kockából álló tornyot építsenek és problémamentesen nyissák ki az ajtót.

Mit kell tudnia egy 3 éves gyereknek?

A második és a harmadik életév közötti időszakban a gyerekek ismét nagy lépést tesznek a fejlődésben. A gyerek kedvelt tevékenysége a gyöngyfűzés és a játszótéren történő időtöltés, ahol különböző akadályokat küzdhet le és élvezheti a csúszdát.

A 3 éves gyerek önálló, képes átvinni egy tárgyat egyik helyről a másikra, átugorni egy akadályt, egy lábon állni, nemcsak előre, hanem hátrafelé is sétálni. Megtartja a ceruzát vagy az ecsetet a kezében, tud modellezni, önállóan öltözik fel és le. Képes egyszerű utasításokat elvégezni, folyékonyan beszél és szókincse már meglehetősen gazdag.

Mit kell tudnia egy gyereknek az első osztályban?

Az iskolakezdés fontos dolog, így e fontos mérföldkő előtt nem elég kideríteni, hogy mit kell a gyereknek tudnia, hanem fontos az iskolaérettség ellenőrzése is egy szakember segítségével.

Tudta, hogy az iskolaérettség arra utal, hogy a gyermek fizikailag és mentálisan is készen áll az iskolakezdésre? Ez a gyermek előző fejlődési szakaszának eredménye, amelynek gond nélkül meg kell birkóznia a környezet és a körülötte lévő emberek változásaival, ugyanakkor képesnek kell lennie arra is összpontosítania, ami nem teljesen érdekli és képesnek kell lennie kommunikálni másokkal, illetve együttműködni velük. Mit kell még tudnia a leendő első osztályosnak?

  • Az alap a ceruza helyes fogása. Erre már az óvónéniknek nagyon oda kell figyelniük, mivel egy rosszul megtanult dolgot nagyon nehéz áttanulni.
  • A gyermeknek képesnek kell lennie kifejezni magát, ideális esetben hibák nélkül beszélni.
  • Egy másik fontos készség az ollóval történő nyírás. Ehhez kapcsolódik a ragasztás, a festés, a rajzolás és a modellezés is.
  • Nem szabad megfeledkezni a hangok felismeréséről sem. A gyereknek fel kell tudnia ismerni a különböző hangokat, a szó első szótagját, illetve megkülönböztetni a szótagok hosszát stb.
  • Az iskolában a gyereknek már fel kell ismernie a színeket, meg kell birkózniuk az alapvető geometriai formákkal, nem okozhat gondot a tárgyak csoportokba történő rendezése (szín, forma, méret alapján ...).
  • A vizuális érzékelés is fontos az iskolába lépéshez. Meg tudja-e találni a különbséget a hasonló képek között? Össze tudja-e rakni a puzzle-t? Meg tudja-e mondani, melyik tárgy hiányzik?
  • A tájékozódás is fontos, térben és időben egyaránt. Mi van felül és mi van alul? Merre van a jobb- és merre a bal oldal? Mi van lent, fent, hátul, elől, mellett, melyik az első, középső, utolsó? Mi volt tegnap és mi van ma? Mi lesz holnap?
  • Nem szabad megfeledkeznünk a mozgás és fizikai képességekről Hogyan fut, ugrókötelezik, dobja a labdát és hogyan koordinálja mozgását?
  • Továbbá fontos még a koncentráció képessége Legalább 15 percig nem vonhatja el semmi a figyelmét. Idővel ez az időtartam hosszabbodni fog.
  • Az önállóság is elengedhetetlen. A gyerek képes-e fel- és leöltözni, továbbá egyedül megmosakodni és megfésülködni? Tud verset mondani és önállóan dolgozni?
  • A gyermeknek tudnia kell, köszönni, kérni, megköszönni, bocsánatot kérni és másokkal megosztozni.
  • Lényeges a kommunikáció képessége, nemcsak a társaikkal, hanem a felnőttekkel is.

Tippünk: Az iskolakezdés összefügg a rendszerváltással. Győződjön meg arról, hogy gyereke eleget alszik. A fiatalabb iskolás korú gyermek mentális és fizikai teljesítményének fenntartása érdekében hagyjon neki napi 9-11 órát aludni.

Iskolakezdés előtt mindenképpen tudjon a gyermek rajzolni, festeni, modellezni vagy ollóval nyírni.

Iskolakezdés előtt mindenképpen tudjon a gyermek rajzolni, festeni, modellezni
vagy ollóval nyírni.

Hogyan készítsük fel jól gyerekünket az iskolára?

Amellett, hogy foglalkozunk gyerekünkkel, kellő időt töltünk vele, dicsérjük, közösen mesét olvasunk, kirándulunk és különféle fejlődést elősegítő tárgyakkal látjuk el, az első osztályba lépés előtt mindenképp ajánlott a megfelelő felszerelés beszerzése is.

A felszerelést egyes gyerekeknek a Jézuska hozza, míg mások szülei csak akkor szerzik be azt, amint megbizonyosodnak gyerekük iskolaérettségéről. A választásban gyakran maga a gyerek is részt vesz, ami teljesen rendben van. Ha saját magának választ iskolatáskát és más dolgokat, úgy jobban fogja várni az iskolát.

Tudta-e, hogy az első osztályba való beiratkozás előtt fontos kideríteni, hogy a gyermek fizikailag mennyire érett, elbírja-e az iskolatáskát?

Valószínűleg pont az a legfontosabb része minden kisiskolás felszerelésének. Sok szülő nem tudja eldönteni, hogy klasszikus iskolatáskát, vagy inkább a népszerűbb iskolai hátizsákot válassza.

Az első osztályba mindenképpen jobb az iskolatáska, mert könnyebben áttekinthető, így a gyerek egy szempillantás alatt kideríti, megvan-e benne minden szükséges dolog. Aki viszont az iskolai hátizsákot részesíti előnyben, azt ajánljuk, hogy válasszon párnázott és ergonomikus háttámlával rendelkező, kellően széles vállpántú és könnyű kiszerelésű darabot.

Mire van szüksége egy leendő első osztályosnak?

Az első osztály elsősorban az új dolgok megszokásáról szól, de viszonylag sok felszerelést is igényel.

  • Az alap, mint fentebb említettük, egy jól megválasztott iskolatáska. Arról ismerni fel, hogy nem ér túl a gyerek vállszélességén, idomul a gerinc ívéhez, alja pedig a csípőig ér. Ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő elemekről sem. Tudta-e, hogy nagy valószínűséggel jól fog jönni egy esőkabát az iskolatáskára?
  • Az iskolatáska tartalmazzon egy tolltartót, amelyből nem hiányozhatnak a ceruzák, zsírkréták, radírgumi, hegyező, gumírozott vagy lekerekített végű olló és egy kis vonalzó. A toll nem olyan sürgős, a megfelelő időpont kiválasztásában segít a tanár. Tudta-e, hogy az egyszintes tolltartó bőven elég az első osztályba? Ezzel elkerülhető az a pánik, amikor is a gyerek nem talál meg valamit óra közben.
  • Minden iskolás felszereléséhez tartozik még egy képzőművészeti oktatáshoz szükséges koffer, amelyből nem hiányozhatnak a víz- és temperafestékek, festékkeverő paletta, zárható víztartó tégely, kerek és lapos ecsetek, gyurma, ragasztó, olló, asztal terítő, kendő, kötény, zsírkréta, viaszkréta, modellező paletta, esetleg sima és színes papírok.
  • Nem szabad megfeledkezni a kis- és nagy füzettartókról, a füzetek és a tankönyvek borítójáról, valamint a betű- és számtáblákról.
  • A testnevelés órákhoz tornazsák (ide egy póló, rövidnadrág, könnyű pulóver, melegítőnadrág tartozik) és egy cipőtartó zsák szükséges.
  • Az iskolába váltócipő viselése kötelező.
  • A legfontosabb dolgok a végére - uzsonnás doboz és egy jól záródó ivópalack.
Fontos az iskolára való felkészülés! Ne felejtse el szükséges dolgokkal felszerelni az iskolatáskát vagy az iskolai hátizsákot.

Fontos az iskolára való felkészülés! Ne felejtse el
szükséges dolgokkal felszerelni az iskolatáskát vagy
az iskolai hátizsákot.

Tippünk összegzésként: Mielőtt a teljes felszerelés beszerzését megkezdené, informálódjon, hogy az Önök iskolája milyen dolgokat igényel. Gyakran előfordul, hogy az iskola nagy mennyiségben beszerez egyes kellékeket, így valójában feleslegesen vásárolja meg azokat.

Egyes iskolák már a szünidő előtt listát adnak a dolgokról, hogy a szülők tudják, mit vegyenek és mi az, ami felesleges. Vannak iskolák, ahol ilyen lista nem létezik. Az igazat megvallva, minden tanár más-más tanszert részesít előnyben.