Hogyan készítsük fel legjobban a gyereket az iskolára

Hogyan készítsük fel legjobban a gyereket az iskolára>

Hogyan készítsünk fel a gyereket az iskolára

Minden szülő másként értelmezi az óvodások felkészítését. Vannak, akik szisztematikusan, előre felkészítik gyereküket az első osztály megkezdésére. Megtanítják olvasni, számolni, vagy esetleg az angol nyelv alapjait. Más szülők nem sietik el a dolgokat. Melyik a helyes megközelítés? A pszichológusok szerint a leírt szélsőségek egyike sem jó. A legjobb az arany középút.

A legfontosabb, hogy az első osztályba történő lépéssel ne okozzunk nagymértékű stresszt és ne ijesszük meg gyerekünket azzal, hogy mi mindent várnak majd el tőle az iskolában. Ugyanakkor az sem helyes, ha túlságos nyugalomba ringatjuk őket. Az óvodából az iskolába való átmenetet megkönnyíti, ha a gyerek sok időt tölt társaival, jól szocializálódik. Előnyös, ha a leendő elsős idegen helyeken is elvan, illetve elfogad bizonyos szabályokat.

Az iskolakezdést illetően ne ijesztgessük gyerekünket, de ne is bagatellizáljuk el a dolgokat.

Az iskolakezdést illetően ne ijesztgessük gyerekünket, de ne is bagatellizáljuk
el a dolgokat.

A gyerek legyen önálló és bízzon önmagába

Iskolakezdés előtt a szülők gyakran találkoznak az iskolaérettség fogalmával. Ez azt jelenti, hogy a gyerek elért egy bizonyos fejlettségi szintet, így nagyobb gond nélkül megkezdheti iskolás éveit. Ha az óvodás kellően önálló és megvan a megfelelő önbizalma, akkor az iskolába lepés, illetve a szülő közelsége nélküli környezetben való lét nem jelent majd számára problémát.

Iskolakezdéskor fontos, hogy a gyerek szociálisan és érzelmileg kellően érett legyen. Ne feledje, hogy minden gyerek más. Vannak, akik rettenthetetlenek, nem ijednek meg az akadályoktól. Mások meglehetősen félénkek, nehezen viselik kudarcot és könnyen sírva fakadnak. Ezért is fontos őket az önállóság és önbizalom fejlesztésében támogatni. Ez az óvodai nevelés egyik legfontosabb része.

Az óvodások megfelelő felkészítése

Sokat kell beszélni az óvodás korú gyerekkel az iskoláról, továbbá fontos biztatni őket, hogy az iskolában sok baráttal találkozik és sok új dolgot is megtanul majd. Egy biztos, nem előnyös titkolózni arról, hogy az iskolában más kötelességei lesznek, mint az óvodában voltak. Egy bizonyos időt ki kell majd bírnia szülei társasága nélkül. Tanárait meg kellesz hallgatnia.

Kifizetődő, ha a szülők és más családtagok lehetővé teszik a gyerek számára a szociális készségek fejlesztését és képzését. Mit is jelent ez? Például azt, hogy a gyerek egy bizonyos időtartamot kibír a szülei nélkül, így nem lesz gondja, hogy más környezetben és más gyerekekkel legyen, illetve tisztelje az idegen tekintélyt. Ennek köszönhetően gyereke csatlakozhat társai csoportjához, képes lesz a kommunikációra, együttműködésre és a megbeszélt szabályok betartására. Így az iskolában nem fogja megélni a frusztráció és a magány érzését.

Mi felől nem szükséges aggódnia?

Sok szülőt aggaszt, hogy gyereke az iskolakezdés előtt nem ismer fel bizonyos betűket vagy nem tud olvasni és számolni. A gyereknek azonban még nem kell elsajátítania ezeket a készségeket. Mindennek megvan a maga ideje és a megfelelő időpont a betűtanuláshoz az első osztályban van.

Nem szükséges, hogy a gyerek olvasni és számolni tudjon iskolakezdés előtt. Az iskolában mindent megtanul majd.

Nem szükséges, hogy a gyerek olvasni és számolni tudjon iskolakezdés előtt.
Az iskolában mindent megtanul majd.

Miket várnak el a leendő első osztályosoktól

Mit kell tudnia egy óvodásnak? Mindenképpen tudnia kell a kereszt- és vezetéknevét, illetve életkorát. A beiratkozás előtt azonban más készségeket is el kell sajátítania.

  • Megfelelő ceruza tartás – az óvodás gyerekeknek a legjobb, ha minőségi háromszögletes ceruzákat vásárolnak a helyes fogás támogatásához. Iskolába pedig célszerű ergonomikus tollat ​​vásárolni, amely elősegíti az írószerek helyes tartását. A balkezeseknek a nekik szánt írószereket érdemes használniuk.
  • Kifejezés és kiejtés – a gyereknek hibátlanul kell beszélnie és képes kell legyen minden hang kiejtésére. A megfelelő kifejezéshez bővíteni kell a szókincset.
  • Kézügyesség – fontos, hogy a gyerek képes legyen a különféle tárgyakat kezelni, nyírni, ragasztani, könyvet lapozni, rajzolni vagy modellezni.
  • Alakzatok és hangok felismerése – a gyerekek már az óvodában megtanulják a színek felismerését, megnevezését, valamint az alap geometriai alakzatokat is. Fontos továbbá a különböző hangok felismerése, valamint az, hogy különböző objektumokat a tulajdonságaik alapján tudjanak csoportosítani.
  • Mozgás és fizikai erőnlét – a gyereknek tudnia kell koordinálnia mozdulatait. Tudnia kell futni, eldobni és elkapni a labdát vagy egy lábon ugrálni. A durva- és finom motoros készségeket, az egyensúlyt, az ügyességet vagy a sebességet is fejleszteni kell.
  • Szociális szokások – ide tartozik az üdvözlés, köszönet kinyilvánítás, bocsánatkérés vagy a kérés. A gyereknek képesnek kell lennie arra, hogy csoportban dolgozzon, másokkal osztozkodni, illetve együttérzést vagy figyelmességet kimutatni.
  • Térbeli tájékozódás – a gyereknek tudnia kell lakhelye címét, merre van jobbra és balra, de azt is, hogy vannak más országok is a világon.
  • Időbeni tájékozódás – ez természetesen nem az óra ismeretét jelenti, hanem azt, hogy mit jelent a tegnap, a ma és a holnap. Ahogy az évszakok váltakoznak, ismerni kellene a hét napjait és tudnia kell arról is, hogy a nappalok váltakoznak az éjszakákkal.
  • Koncentráció – az iskolásnak képesnek kell lennie egyetlen tevékenységre koncentrálnia, figyelmét nem zavarhatja meg környezete. A koncentráció hiánya a leggyakoribb oka az iskolakezdés elhalasztásának.
  • Függetlenség – az önálló gyereknek tudnia kell öltözködni, fésülködni és mosakodni. Lehet, hogy az eredmény nem lesz tökéletes, de fontos az alapozás.
Az első osztályba lépés előtt tanítsa meg gyerekének a ceruza helyesen tartását.

Az első osztályba lépés előtt tanítsa meg gyerekének a ceruza helyesen tartását.
Foto: webrangers.cz